2008-07-15

Kamrater, läsare, vänner av sanna ord .

Äntligen har jag hittat hit igen efter en tids problem, framförallt tekniska. Min semester har också sin betydelse genom en viss apati, och en lätt yrsel som kommer över mig emellanåt. Jag har inte haft så här lång sammanhängande semester på flera år. Abstinens? Men jag längtar inte precis tillbaka. Snarare någon annanstans. Är det ingen som har en bättre begagnad arbetsmiljö för ombyte?
En inympad psykologisk grundstämning av passivitet är ofta handikappande. Brist på stimulans under uppväxten. Kompenserad förstås med ett rikare inre liv relativt sett - vad jag antagligen behöver komma fram till är ett fungerande sätt att uttrycka det som har funnits/finns inuti. Förvånande att jag inte har kommit dithän.
Alltså. Eller ergo, som det heter på latin. Latin är faktiskt betydligt längre från latrin än man kanske tror - det är alls inget dött språk. Jag har läst alldeles nyss i Tore Janssons bok "Latin" från 2002 (W&W) att en stor del av vårt vardagliga språk består av latinska inlån, direkta eller indirekta. Det är till och med så att när jag ondgör mig över det imperialistiska angloamerikanska ordinfiltrerandet i svenskan, så låter jag trösta mig med att även det engelska språket, inklusive ofta dess nybildningar, består av, på ett eller annat sätt, latinska byggstenar. Ergo. Jag har nu blivit utsatt för ett pinsamt inslag på SVT, i Ballfjång på Fransen eller vad det heter det där. Jag ville gärna höra på det för systrarna Gustafssons skull, underbara jazzsångerskor. Då när man sitter där, nyfikad, förväntansfull och trevlig och närapå snäll mot barnen, vad får man då kastat i ansiktet? -Sissela Kyle. Vem har påstått att hon skulle vara en av Sveriges roligaste kvinnor? Gudars skymning. Nu är det föralldel höljt i åtminstone mitt dunkel vem som hade skrivit den här monologen, men något fegare, larvigare, okunnigare, pinsammare och mer politiskt slätstruket har jag inte velat stänga mina öron för på länge. Sådant här lågt skit ska inte SVT hålla på med. SVT ska vara intelligent underhållning. Här hade man en sorts kinesiskt tema för kvällen, i anledning av den stundande bedrövliga OS-cirkusen förstås. Då borde man, om man vill ha ett roligt inslag, och det vill man, våga släppa fram ett medvetet satiriskt inslag som verkligen slår in dörrar som inte redan är vidöppna, utan som det kan göra lite ont i somliga makthavare, såväl ekonomiska som politiska sådana, att höra. Levande debatt, uppkäftighet och ifrågasättande i underhållande form, det är vi svältfödda på i Sverige. Jag minns på 70-talet när ett satirprogram Kabaré Öppen Kanal, bl a med musikinslag av Mikael Wiehe, blev stoppat pga att det var politiskt inkorrekt, läs vänstervridet. Vi har inte kommit särskilt långt sedan dess. Där har tammefaktiskt public service, eller allmännyttan på ren svenska, en uppgift. En uppgift att utvidga demokratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar